Bezoek aan concert Ernst Hutter in Kerkrade
Op 4 november 2016 verzorgde Ernst Hutter met zijn "Egerländer Musikanten das Original" een jubileumconcert in de Rodahal in Kerkrade. Een jubileumconcert vanwege het 60-jarig bestaan van het orkest. Ernst Mosch begon het orkest in 1956 en had tot zijn overlijden heel veel succes in binnen- en buitenland. Aan het concert waren nog aan andere getallen verbonden.
90: Omdat bij de start van de jubileumtournee in 2015 Ernst Mosch 90 jaar zou zijn geworden.
30: Omdat Ernst Hutter 30 jaar is verbonden aan het orkest.
15: Omdat Ernst Hutter 15 jaar de muzikale leiding heeft van het orkest.
Het was een uitzonderlijk mooi concert. Veel bekende nummers uit het Egerländer repertoire, waar toch de liefhebbers van de Egerländermuziek vooral voor komen. Maar Ernst Hutter met zijn muzikanten is meer. Zij spelen ook (solistische) stukken die een ander karakter hebben. Het krijgt soms een big-band klank. Mooie arrangementen zorgen er voor dat die klinken als een klok. Het repertoire van Hutter bevat ook composities van muzikanten uit het eigen orkest. En dat zijn zeker niet de minste. De zang van Katharina Praher en Nick Lores maken het plaatje compleet.
Het is van de eerste tot de laatste noot genieten van dit geweldige orkest met zijn fantastische muzikanten.
En dat Ernst Hutter heel toegankelijk is voor het publiek bewijst dat hij meteen na het optreden CD's signeert en veel geduld heeft
om met de bezoekers van het concert op de foto te gaan. En natuurlijk heb ik ook de gelegenheid genomen om met mijn banner van Zlata Muzika met Ernst Hutter op de foto te gaan. Hij vond het leuk om zijn eigen orkest op deze banner terug te zien.
Op zaterdag 23 oktober 2010 volgde de presentator van "Zlata Muzika" een workshop bij de "Isseltaler Musikanten". De workshop werd verzorgd door "Die Innsbrucker Böhmische" uit Oostenrijk. Antoon had de eer de workshop te volgen bij bassist Gerhard Anker en later op de dag het certificaat uit handen te ontvangen van de leider Norbert Rabanser van "Die
Innsbrucker Böhmische".
Uitreiking van het cetificaat door Norbert Rabanser & Gerhard Anker onder toeziend oog van "Die Innsbrucker Böhmische"
Antoon bracht in augustus 2010 niet alleen een bezoek aan het Karel Valdauf festival van Trhove Sviny, maar bezocht ook de Tsjechische plaatsen Chodoun en Zbraslav. Vanwaar die belangstelling voor deze twee plaatsen?
In Chodoun werd Josef Poncar (14 maart 1902) geboren en in Zbraslav zag Jaromir Vejvoda (28 maart 1902) het levenslicht. Beide componisten zijn van enorm belang geweest voor de Böhmische volksmuziek. Zij hebben beiden tientallen prachtige composities nagelaten die heden ten dage nog veel worden gespeeld. Niet alleen in Tsjechië, maar ook in talrijke andere landen waar de Böhmische muziek wordt gespeeld.
Bekende werken van Josef Poncar zijn o.a. Chodouňská Polka (Festwies-Polka), Cecilka Polka (Auf der Vogelwiese) en Přes dvě vesnice (Über zwei Dörfer).
Jaromir Vejvoda componeerde de wereldhit Skoda Lasky (Rosamunde). Daarnaast zijn van hem erg bekend: Černý kos (Amsel polka) en Zbraslavska (In deinen Armen).
Ernst Mosch heeft dankbaar gebruik gemaakt van de prachtige composities van deze grootheden.
Antoon bezocht het geboortehuis van Josef Poncar in Chodoun en het restaurant "Skoda Lasky" in Zbraslav.
Geboortehuis Josef Poncar Plakette op geboortehuis Poncar
Restaurant Skoda Lasky Interieur restaurant Skoda Lasky
Presentator Antoon Brenders was in het weekend van 12 en 13 maart 2010 te gast op het "Ples Muzikantu" (muzikantenbal) in Hodonin, een plaats in Moravië in Tsjechië. Zeg maar het Mekka van de Moravische blaasmuziek.
Antoon was hier als deelnemend muzikant met de Drie Donken Blaaskapel. En uiteraard ook in zijn rol van presentator van "Zlata Muzika" om zijn oren en ogen goed de kost te geven van wat er op het gebied van Moravisch blaasmuziek te bieden was. En dat was heel veel.
In uitzending 190 is de beleving van de presentator te beluisteren en worden alle kapellen die optraden aan u voorgesteld. (wordt in een later stadium nog op deze nieuwe site geplaatst)
Op 29 en 30 november 2008 verzorgden Vlado Kumpan und seine Musikanten twee concerten in een uitverkochte zaal in Ooy-Zevenaar op uitnodiging van "De Vesters Walder Muzikanten". Het was het 3e Cultureel Muzikaal Evenement met Vlado Kumpan. Antoon had de eer om beide concerten van Vlado te mogen presenteren. Dus niet alleen in de studio is hij werkzaam als presentator, maar ook op de bühne.
Op 22 september 2006 gaf Ernst Hutter met zijn Egerländer Musikanten voor het eerst een concert in Nederland. Het was in de Rijnhal in Arnhem. Met een aantal muzikanten van De Dongelander Muzikanten bezocht ik het concert. Het werd een belevenis om nooit te vergeten. Wat een orkest. Het was helaas wat beschamend dat het concert niet zo goed werd bezocht. Maar...de liefhebbers van de Egerländermuziek die het concert niet bezochten, kunnen er spijt van hebben. Wat het publiek werd voorgeschoteld was fenomenaal. Muzikaal klopte het echt op alle fronten. Met name bewonderenswaardig is, dat het orkest zonder dirigent werkt vóór het orkest. Ernst Hutter speelt zelf op de bariton mee. Maar ook op die plaats heeft hij alles onder controle. Behalve soms zijn drummer Holger Müller. Die steelt met zijn spel en zijn mimiek de gehele avond de show. En dan moet je daarnaast ook nog zijn drumsolo beleven. Geweldig. En de Egerländer Musikanten zijn niet alleeen rasmusikanten, maar ook nog nog goede componisten. De composities van trombonist Hans Kaszner, zanger Nick Loris en niet in de laatste plaats van Hutter zelf, zijn meer dan de moeite om aan te horen. Ernst Hutter verdient bij zijn volgende optreden in Nederland veel en veel meer fans.Na het concert ontmoette ik Ernst Hutter om voor het programma Zlata Muzika enkele uitspraken van hem op te nemen. Op zeer symphatieke wijze heeft Ernst Hutter mij en mijn radiocollega Tiny v.d. Oetelaar te woord gestaan. Leuk om zo'n topmuzikant eens te ontmoeten.
Op uitnodiging van secretaris Gé ten Bokum bezocht ik op 25 maart 2007 in Groenlo het concert van Herman Engelbertinck und seine Egerländer Musikanten. In een zeer druk bezocht cultureel centrum "De Bron" heb ik genoten van een middag Egerländermuziek zoals we lang niet meer gehoord hadden. Wat een passie, zowel van Herman als van het orkest. Het is een belevenis om een concert van dit orkest mee te maken.Als je het mij vraagt heeft Herman Engelbertinck een hele goede leerschool gehad bij Ernst Mosch. Wat wil je; 26 jaar over de hele wereld rondtoeren met zo'n orkest, dat moet ervaring opleveren. Waar ik zelf heel erg van genoten heb is dat forto's echt forto's mogen zijn en dat piano ook echt piano is. Geweldig die tegenstellingen. Elk nummer is prettig om naar te luisteren. Dat geldt voor de minder bekende werken als ook voor de bekende werken.
Persbericht Weekblad voor Dongen 17 augustus 2006
Landelijke aandacht voor radio 0162 (omroepdongen.nl)
Al meteen na de eerste uitzending van Zlata Muzika, het nieuwe Tsjechische blaasmuziekprogramma van radio 0162, was er al landelijke aandacht voor dit programma. Zaterdag 12 augustus was presentator Antoon Brenders te gast in het programma “Cappuccino” om een uiteenzetting te geven over de Tsjechische volksmuziek. “Cappuccino” wordt al ruim 10 jaar wekelijks gepresenteerd door Sjors Fröhlich bij de NCRV.
Tsjechië
Het programma “Cappuccino” had Tsjechië als thema gekozen. In de uitzending kwamen verschillende onderwerpen aan bod zoals een (tweede) huis kopen in Tsjechië, uitleg over hèt vervoermiddel de “Skoda”, glasblazen door Tsjechen en werd door een dichteres gesproken over Jan Palach die zich in brand stak voor vrijheid. Antoon mocht tien minuten lang toelichten hoe het zit met de Tsjechische volksmuziek. De uitnodiging hiertoe kwam tot stand door zijn dubbelfunctie van muzikaal leider van De Dongelander Muzikanten en presentator van het blaasmuziekprogramma Zlata Muzika.
Böhmisch en Moravisch
Zoals Sjors Fröhlich in zijn inleiding verwoordde hebben heel veel mensen het idee dat de blaasmuziek van met name Ernst Mosch, Duitse of Beierse muziek is. Door Antoon werd toegelicht dat het een misvatting is en dat de muziek van oorsprong van Tsjechische afkomst is. Aan de hand van fragmenten muziek zette hij uiteen dat er twee stromingen bestaan: De Böhmische muziek en de Moravische muziek.
Tijdens mijn zomervakantie van 2006 in de Allgäu in Beieren, bezocht ik het Walhalla van de Egerländer blaasmuziek; de muziekuitgeverij van Ernst Mosch in Germaringen. Regelmatig bestelde ik daar muziek voor De Dongelander Muzikanten waarvan ik muzikaal leider was. Ik wist dat er in de muziekuitgeverij ook een kleine fototentoonstelling aanwezig is over de muzikale loopbaan van Ernst Mosch. In een prachtige hal met een mooie ronde ballustrade zijn de gouden platen van Ernst Mosch te bewonderen en veel foto's van zijn optredens, tournee's en overige muzikale activiteiten. Daarbij ook foto's van de grote Tsjechische componisten voor de blaasmuziek.
Mosch bij zijn Musikverlag Antoon bij het Musikverlag van Mosch
Van de receptioniste kreeg ik een rondleiding door het gebouw. Zo mocht ik de verzendafdeling van het bladmuziek aanschouwen. Verder werd ik nog naar de studio geleid onder het gebouw en kreeg ik een kijkje in de bar waar Ernst Mosch soms wat met zijn muzikanten dronk. Met name als ze op tournee gingen. Ernst Mosch woonde zelf in een kleinere plaats verderop; Unter-Germaringen. Daar is hij ook begraven. Als een echte Elvis-fan die Graceland bezoekt heb ik de laatste rustplaats van Ernst Mosch bezocht. Als een relikwie bewaar ik het gedachtenisprentje van Ernst Mosch dat ik bij mijn bezoek heb ontvangen.
Graf & gedachtenisprentje van Ernst Mosch - koning van de Egerländer Blaasmuziek
Onderstaand een filmpje van de muziekuitgeverij met op de achtergrond de muziek van Der Zwodauer gespeeld door Ernst Mosch und die Original Egerländer Muzikanten in de studio van zijn uitgeverij.